MF Vestveg To. Vesterålens Trafikklag A/L Sortland .

Et dykk i arkivet etter et bilde til NNiB avslørte denne fergen som.
Den seiler her inn til Sortland, fra Strand på Hinnøya. Dette må ha vært i 1974-75 .

Der var ett samband på samme tid mellom Djupfjord og Sortland, som opphørte i 1983 , men der var ingen busser som benyttet dette sambandet. Altså Strand-Sortland.

Vi ser fjellene på Austvågøya i det fjerne over Kvitnesheia.
Takk til Sveinung for info.

Vist 637 ganger. Følges av 7 personer.

Kommentarer

Har tatt den fergebiten noen ganger. Den er på vei til Stokmarknes.

Det gjelder det øverste bildet også?

Det nederste bildet er på vei ut fra Sandnes, det øverste på vei inn mot Stokmarknes. Vi ser her Lofoten (Austvågøy) i bakgrunnen.

Takk for hjelpen! :-)

Før Ryggedalstunnell kom måtte vi ta ferga fra Sandnes med annløp av Stokmarknes og så til Strømsnes i Bø , for å komme til Lokkøy. Overfarten tok vel en time. Det var rulling på båten selv i blikkstille hav.
Farlig havstykke når Hasselfjorden stod i kok.

Erik hadde Lofotfjellene å støtte seg til.

For å være så barskt farvann ser fergen liten ut?
Regner med at dette er køen på denne fergestrekningen?

Dette er jo innaskjærs fergetrafikk. At Lofotfjellene er bak på bildet øverst betyr bare at retningen – både på landskapet og ferga – er sikker der. Det KAN da også bety at vi der ser samme vei, men er lengre “bakover”, dvs. opp i Sortlandssundet) (den gamle ferga Strand-Sortland). Bildet du så la ut rett foran viser køen på Sandnes, sett mot Stokmarknes og Hadseløya.

Blander meg ikke inn i stedsangivelsene :-) (Var ikke til stede da bildene ble tatt)
Bildet jeg la inn på NNiB er fra de røde bryggehusene til venstre på nederste bilde da, tenker jeg, eller?

Nå begynte dette å bli komplisert, du viser til tre bilder, to soner og muligens to steder samtidig? Det er enklere å stedfeste et sted av gangen…. Når du snakker om bildet på NNiB-sonen (Nord-Norge i Bilder), mener du ikke da det røde ekspedisjonsbygget på dampskipskaia (hurtigrutekaia) i Stokmarknes? Og det ligger igjen ute på neset til venstre på bildet nederst her, der vi ser Børøybrua går over til Børøya (Børøybrua kom i 1967, Hadselbrua videre fra Børøya til Langøya i 1978).

Bøferga var av en annen størrelsesorden en den ferga Kjersti la ut.

Ble litt mye på en fredagskveld skjønner jeg :-)))
Men jeg fikk svar på det jeg lurte på! + litt til.

En biltur fra Narvik til Å i Lofoten på 60 tallet med ferge om Kjeldsund via Melbu- Fiskebøl og alle fergeleiene i Lofoten brukte en omkring 10-12 timer. Da var man heldig hvis en slapp å vente på ferga. I dag kjører jeg til Svolvær på 2 1/2 time.

MS " Vestveg To " Vesterålens Trafikklag A/L Sortland .
Bygget ved Kaarbø mek. verksted Harstad. 1962 – 30 m lang , tok 11 biler og 100 passasjerer.
Gikk i sambandet Risøyhavn-Dragnes fra 1962 -1974.
Stokmarknes -Sandnes fra 1974 til brua åpnet i 1978.
Videre på andre ruter i Vesterålen til 1985 da ble den solgt. Flyter enda .

Oveskriften kan med sikkerhet korrigeres.

Fint Sveinung. Retter opp overskriften straks! :-)

Vi må nok korrigere fergens posisjon på øverste bilde .
Den seiler her inn til Sortland ,fra Strand på Hinnøya. Dette må ha vært i 1974-75 .

Der var ett samband på samme tid mellom Djupfjord og Sortland , som opphørte i 1983 , men der var ingen busser som benyttet dette sambandet. Altså Strand-Sortland.

Vi ser fjellene på Austvågøya i det fjerne over Kvitnesheia.

Takk for det Sveinung. Jeg kopierte like godt din tekst og la under bildet.

Sveinung. Har du årstallene for fergehistorikk
Djupfjord – Sortland
Lonkan
Hanøy
Kongselv

Nordland (246 bilder)

 

Bildesamlingen (7183 bilder)

 

Vesterålen (111 bilder)

 
Annonse

Nye bilder