Viser arkivet for desember, 2015

Robåt slik jeg husker dem , tororing .
Lurer på den dampbåten , kan det være slepebåt fra bergningselskap.?

Godt Nytt År til alle på sonen

Hvem husker ikke Vikingmelk
Var på en utstilling i går hvor vikingmytologien var tema.
Ga seg flere utslag…bl.a. Vikingmelk :-)
(Litt vanskelig å ta bilder pga reflekser.)
Nok en gang godt nytt år!

Ds " Samson " Selfangert bygget i Arendal 1885 , 506 brt, 148 ft .
Solgt 1908 til Trondheim A/S Sælfangst D/S , Aug.Fosse. 1915 -1919 DS “Jacobsen”
Solgt igjen 1919-1926 DS " Bellsund" (svensk selskap) . !928 -1953 DS " City of New York": Forliste i 1953.

Litt historie vedr denne båten.
Selfangeren " Samson" drev selfangst like ved SS" Titanic " posisjon da den forliste , men trakk seg bort fra lysene da de var redd for amerikansk kystvakt. Drev ulovlig selfangst.
Det ble “høring” av kaptein og styrmann da de kom tilbake til Trondheim . Norske myndigheter holdt denne rapporten hemmelig.

Dette flyet kom til Tromsø og deltok i letingen etter luftskipet “Italia” til Nobile.
Flyet er en Do 15 Dornier Wal .

Foto: Riksheim

Er dette en fembøring som er nedrigget .? Kanskje bygges om til motor fremdrift ?
Baugen er helt rund….stevnet bak kuttet ?

Flott ombygged spissbåt (?) ,kanskje motordrevet.

Bak ligger barken “Bellsund” fra Sandefjord . Bygget i Arendal1886. Ble senere " Jacobsen" og selfangeren “Samson” . I 1928 ekspedisjons fartøy " City of New York" for admiral Byrd. Var fortsatt i amerikansk eie 1943..

Det er en historie som går at “Samson” lå bare få nautisk mil fra “Titanic” da den forliste. De hadde ikke radio og visste ikke hva som skjedde, men så lysene. De fisket ulovlig og ga seg ikke til kjenne da de var redd for oppbringelse av Amerikanerne.

Sandskuta “Brødrene” losser sand og melkeruta " Alda" ligger til venstre.

Jeg ønsker alle på Jekt og Jaktfart et Godt Nytt År.

MS «Hadsel» (kallesignal LKNQ) var et tidligere lokalruteskip og hurtigruteskip som ble overlevert Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS), Stokmarknes, i oktober 1940. Skipet var byggnummer 80 ved Moss Værft & Dokk.
I april 1941 ble MS «Hadsel» leid ut til Trondheimsrederiet Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab og satt inn i fast rotasjon i hurtigruten mellom Trondheim og Kirkenes. Etter Tysklands angrep på Sovjetunionen sommeren 1941 ble skipstrafikken på Finnmarkskysten utsatt for stadig hyppigere angrep.
Etter krigen ble MS «Hadsel» benyttet til oppgaven hun var bygd for, nemlig lokalruter mellom Lofoten og Vesterålen. Hun hadde noen småkollisjoner og grunnstøtinger frem til 1958, men ingen av alvorlig karakter. 19. januar 1958 forlot hun Mølnarodden på vei til Bodø med post og passasjerer. Like etter avgang i sterk strøm grunnstøtte hun ved Nakkmean utenfor Reine i Lofoten. Skipsbunnen under maskinrommet ble revet opp, og hun begynte å ta inn vann. De 20 passasjerene og besetningen på 26 gikk i livbåtene, og ble vitne til at MS «Hadsel» gled av skjæret og sank på 40 meters dyp. Ingen mennesker omkom i forliset.